Vaccinaties

Tegen sommige ziekten bestaan geen goede behandeling of medicijnen. Gelukkig is het mogelijk dieren tegen de meest gevaarlijke en besmettelijke ziekten te laten vaccineren of inenten. Een vaccinatie boots de ziekte na. Uw huisdier bouwt daardoor weerstand op tegen die ziekte. Als uw huisdier in contact komt met een virus, zorgt de natuur zelf voor immuniteit (weerstand). Helaas gaat dit vaak gepaard met ernstige ziekteverschijnselen. Bij een vaccinatie gaat het afweersysteem van uw huisdier ook afweerstoffen maken tegen de ziekte waartegen is gevaccineerd. Uw huisdier is daardoor een bepaalde periode beschermd tegen die ziekte, zonder er ernstig ziek van te worden. We kunnen de dieren tegen geen enkele ziekte 100% bescherming geven. Er zullen altijd dieren zijn die een minder goede of zelfs helemaal geen weerstand na vaccinatie opbouwen. Gelukkig bouwen ze meestal wel een weerstand op, waardoor ze óf niet ziek worden óf minder klinische klachten krijgen ten op zichte van dieren die niet gevaccineerd worden.

Wij vaccineren met het merk “Nobivac” volgens de volgende vaccinatie schemas:

Honden

Leeftijd

6 weken tegen Parvo en Hondenziekte
9 weken tegen Parvo, Ziekte van Weil (leptospirose) en Besmettelijke Hondenhoest (voorheen bekend als kennelhoest)
12 weken tegen Parvo, Hondenziekte, Leverziekte en Ziekte van Weil
1e jaar tegen Parvo, Hondenziekte, Leverziekte en Ziekte van Weil + eventueel Besmettelijke Hondenhoest
2e jaar tegen Ziekte van Weil + eventueel Besmettelijke Hondenhoest
3e jaar tegen Ziekte van Weil + eventueel Besmettelijke Hondenhoest
4e jaar tegen Parvo, Hondenziekte, Leverziekte en Ziekte van Weil + eventueel Besmettelijke Hondenhoest
  etc.

De vaccinatie tegen de Besmettelijke Hondenhoest/Kennelhoest wordt sterk aangeraden bij honden die veel contact hebben met andere honden, zoals bij een uitlaatservice, training e.d. Het is bij veel kennels en hondenpensions verplicht.
Mocht u toch niet "te veel" willen vaccineren, dan hebben wij tegenwoordig ook de mogelijkheid om dit te controleren middels de Vaccicheck.

Katten

Leeftijd

9 weken  tegen Kattenziekte en Niesziekte
12 weken  tegen Kattenziekte en Niesziekte
1e jaar  tegen Kattenziekte en Niesziekte
2e jaar  tegen Niesziekte
3e jaar  tegen Niesziekte
4e jaar  tegen Kattenziekte en Niesziekte
   etc.

Dit wordt voor de buiten- én de binnenkatten geadviseerd.

Bij honden en katten die mee gaan naar het buitenland is de vaccinatie tegen Rabies verplicht. Dit kan vanaf 12 weken leeftijd. Bij de meeste landen binnen de Europese Unie moet dit minimaal 21 dagen van te voren gegeven zijn.

Konijnen

vanaf 5 weken leeftijd tegen Myxomatose en RHD. En dit moet jaarlijks herhaald worden. Voor buiten- én binnenkonijnen.

Voor onduidelijkheden en vragen kunt u altijd bij ons terecht.